2008-01-22

Tong Gas..

..sejuk dan 'berpeluh'. Pada minggu lepas saya terima sms dari salah seorang pengusaha, yang mengadu mengenai tong gasnye sejuk sewaktu di gunakan. Perkara tersebut telah merisaukan beliau. Setelah berbalas maklumat, baru lah beliau berasa lega. Sebenarnye ia adalah perkara biasa.
Fenomena ini berlaku apabila tong gas ini digunakan dalam masa yang panjang, di kawasan lapang dan persekitaran yang berangin. Tong gas tersebut akan mengambil masa untuk kembali ke suhu normal setelah di matikan apinya. Jadi kepada bakal pengusaha janganlah panik jika kejadian ini berlaku.

3 comments:

aamia said...

sory tak pasan ader tempat komen. Kalau slalu g kenduri, kita nampak orng tua2 rendam tong gas tuu!! katanya nak dapatkan api cantik dan jimat!! Ada betulnya jugak... kalau sejuk kat luarr tak dak laa gas meruwap kat dalam. Gas nie kan dicairkan dalam -1800 darjah celcius. Walau dalam 0 darjah pun dia buleh meruwap!! Betul tak info saya ni... kalau silap betul kan..

impian mushroom said...

wah.. ilmu gas hang dah terer yek. kalau kat sini masih guna kayu api dari pokok getah, tu yg tak penah jumpa rendam tong gas. Nak rendam tu waktu gas digunakan ke atau sebelum guna rendam seketika??

aamia said...

dia rendam lepas sejam pakai. Lepas ader kuar bintik air kat tepi tuu.. rendam sambil guna gas tuu... he he..

 
Impian Mushroom